Basisschool de Beemd

  • Naam Basisschool de Beemd
  • Leerbedrijf ID 100001205
  • KvK naam Bs. De Beemd
  • KvK nummer 41081010
  • KvK vestigingsnummer 000007226039
  • Bedrijfsindeling Basisonderwijs voor leerplichtigen
  • Telefoon +31735430990
  • Bedrijfsgrootte 10 tot en met 50 medewerkers
  • Totale capaciteit 0
  • Stage/bbl overeenkomsten 7

Organisatieprofiel

  • Omschrijving EBC Icarus? Educatief Basis Centrum Icarus is een centrum dat bestaat uit 16 verschillende basisschoolgroepen, welke onderverdeeld zijn in Openbare basisschool de Kring, Basisschool de Beemd en het Peuterkleuterhuis. Onze partners, Kinderopvang de Plu, Stichting Tim en Wijkraad Beemd Aktief, maken ons EBC compleet. De eerste 2 jaar van de basisschoolperiode (groepen 1/2) werken de kinderen en leraren van beide scholen nauw samen in dezelfde kleutergroepen. De werkwijze is daarbij gelijk. We noemen dit het Peuterkleuterhuis. Vanaf groep 3 maken de ouders een keuze voor de Beemd (meer programmagericht) of de Kring (meer ervaringsgericht). Er zijn 7 dingen die ons uniek maken: 1. Pas in groep 3 maakt u een keuze voor een basisschool die bij uw kind past. 2. We werken vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid tussen ouders, kind en school. We noemen dit ouderbetrokkenheid 3.0. 3. Wij geven in alle klassengroepen het vak Engels. 4. We hebben een natuurrijke speelomgeving. We noemen dit onze speelleertuin. 5. Alle kinderen werken vanaf ongeveer 9 jaar met een tablet of chromebook. Het programma dat we hiervoor gebruiken heet Snappet. 6. We zijn een Kanjerschool. 7. We werken samen met Stichting TIM, Thuis In de Maatschappij. Een stichting die kleinschalig ontwikkelingsgerichte stimulering en begeleiding biedt aan kinderen met een beperking. De Beemd is een katholieke school; een bijzondere school dus. Maar het predicaat katholiek neemt niet weg dat er ook voor andere levensovertuigingen plaats is. De Beemd is immers een open school. De normen en waarden die gehanteerd worden, kunnen ook voor mensen met andere levensovertuigingen positief of vanzelfsprekend zijn. Die overtuiging wordt vertaald in het onderwijs van alledag. De nadruk voor de levensbeschouwelijke identiteit ligt met name in de wereld oriënterende vakken, waar aandacht besteed wordt aan verschillende culturen en geloven. De Beemd wil dat de kinderen vanuit een goede basis, betekenisvol leren, initiatief durven te nemen en zelfstandig zijn. Maar ook dat ze in balans zijn, weten wat ze willen, keuzes kunnen en durven maken en met de juiste bagage naar het voortgezet onderwijs uitstromen. Dit willen we realiseren in een open sfeer, waar iedereen een bijdrage mag leveren om verder te groeien. De Kring is een openbare school. Dat wil zeggen dat alle kinderen welkom zijn zonder onderscheid naar geslacht, land van herkomst, godsdienst, levensbeschouwing, maatschappelijke opvattingen, inkomen of fysieke mogelijkheden. De Kring streeft er naar een ontmoetingsplaats te zijn voor de verschillende levensovertuigingen en wil gelegenheid bieden tot een dialoog over godsdienst, levensbeschouwing, afkomst en culturele achtergrond. Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. De Kring vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Vanuit onze identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.
  • Informatie Leren & Werken Volg jij een opleiding aan de PABO, ROC, HBO Pedagogiek of Sport en Bewegen of wil je je maatschappelijke stage invullen? In overleg/afstemming is er vele mogelijk bij ons. Wij staan open voor onderwijsinnovaties en het continue professionaliseren van de leerkrachten. Een cultuur van samenwerkend leren is een vanzelfsprekendheid voor ons. Wij zorgen er actief voor dat onze condities toereikend zijn om aanstaande leraren in voldoende mate te kunnen ondersteunen bij het verwerven van de noodzakelijke startcompetenties. Wij vinden dit niet alleen belangrijk voor het opleiden van toekomstige leerkrachten, maar voor het opleiden/begeleiden van alle mensen die verbonden zijn met het werken met basisschoolleerlingen. Datgene wat je leert is alleen zinvol als het in de brede sociale context van de wereld om ons heen geplaatst en verankerd wordt. En hoe kan dat beter door studenten binnen de eigen organisatie mede op te leiden!
  • Informatie Student Voor meer informatie neem een kijkje op https://www.ebcicarus.nl