Stichting Bram Ridderkerk
- Naam Stichting Bram Ridderkerk
- Leerbedrijf ID 100053831
- KvK naam Stichting Bram Ridderkerk
- KvK nummer 55669603
- KvK vestigingsnummer 000042231612
- Bedrijfsindeling Ondersteuning en begeleiding van gehandicapten
- Telefoon +31642075279
- Bedrijfsgrootte 10 tot en met 50 medewerkers
- Totale capaciteit 1
- Stage/bbl overeenkomsten 4
Organisatieprofiel
- Omschrijving Stichting Bram Ridderkerk. Stichting Bram Ridderkerk is een kleinschalige zorginstelling die zorg en speciaal onderwijs biedt aan kinderen met een (ernstig) meervoudige beperking. Dit doen zij in samenwerking met OBS de Botter aan de Voorn 9 in Ridderkerk. Op deze manier kunnen dagelijks terugkerende contacten plaatsvinden tussen kinderen met en zonder (ernstig) meervoudige beperkingen om integratie en acceptatie te realiseren.
- Informatie Student De klassen van Stichting Bram bestaan uit kinderen met een meervoudige beperking (MB) en kinderen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) die in één van de BAR-gemeenten woonachtig zijn. Voor alle kinderen geldt dat zij ten tijde van de aanmeldig een kalenderleeftijd hebben vanaf minimaal 3 jaar en maximaal 12 jaar. Kinderen met een MB: Bij de kinderen die een meervoudige beperking hebben, is er vaak sprake van een IQ van < 55. De volgende zaken vallen bij deze kinderen op: • de motorische ontwikkeling gaat langzamer dan passend is bij hun kalenderleeftijd • de spraakontwikkeling en communicatieve vaardigheden verlopen langzamer dan passend is bij hun kalenderleeftijd • de spelontwikkeling verloopt trager dan passend is bij hun kalenderleeftijd • de cognitieve ontwikkeling gaat een stuk trager dan passend is bij hun kalenderleeftijd: de leerling houdt een blijvende achterstand • de concentratie is van korte duur, er kunnen zich concentratiestoornissen voordoen De kinderen zijn leerplichtig en hebben naast een passend onderwijsaanbod wegens het ontbreken van de dagelijkse zelfredzaamheid zorg en intensieve begeleiding nodig. Kinderen met een EMB: Bij kinderen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) is veelal gelijktijdig sprake van: • een ernstige verstandelijke beperking, met een cognitieve leeftijd minder dan twee jaar (waarbij wordt opgemerkt dat deze leeftijd met de bestaande diagnostische instrumenten eigenlijk niet goed te meten is); • een ernstige motorische beperking (niet zonder hulp zichzelf kunnen voortbewegen, veelal ook niet zonder ondersteuning kunnen staan/zitten). Voor beide beperkingen geldt, dat zij niet het gevolg zijn van veroudering. Voorts is er veelal sprake van één of meerdere zintuiglijke beperkingen. Ook kenmerkt deze doelgroep kinderen zich door het hebben van lichamelijke aandoeningen en ziekten en hierdoor een grote lichamelijke kwetsbaarheid. De risicogebieden zijn vooral: • epilepsie, • spijsvertering (GORZ, obstipatie), • slikproblematiek, • longen (verminderde longfunctie, recidiverende infectie), • huidproblemen (allergieën, eczeem); • en slaapstoornissen. Het voorgaande leidt tot een sterk verminderde tot totale afwezige zelfredzaamheid en vooral ernstige beperkingen in de mogelijkheden tot communiceren. Hierdoor zijn deze kinderen sterk afhankelijk van hun omgeving en doen zij voortdurend een beroep op de omgeving. In de dagelijkse zorg en ondersteuning worden de moeilijkheden op het gebied van de communicatie vaak als het meest centrale element ervaren. Bij kinderen met EMB kan men de beperkingen niet simpel optellen en men kan het ook niet zien als dat de ene beperking het gevolg is van de andere. Er is sprake van een negatieve wisselwerking van de beperkingen en van het feit dat de beperkingen elkaar versterken. Vooral het conflicteren van compensatiemogelijkheden is hierbij het belangrijkste fenomeen. Door deze gegevens ontstaat een nieuw beeld, een geheel eigen bestaanswijze. Bij deze groep kinderen met EMB is er vrijwel altijd een “ontheffing van de leerplicht” en wordt de zorg en begeleiding vanuit de zorgsector gefinancierd.
-
Opleidingsgebieden
- Maatschappelijke zorg - Begeleider gehandicaptenzorg
- Maatschappelijke zorg - Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg
Stichting Bram Ridderkerk
- Naam Stichting Bram Ridderkerk
- Leerbedrijf ID 100053831
- KvK naam Stichting Bram Ridderkerk
- KvK nummer 55669603
Erkenningen
Sector: Zorg en welzijn
Bieden van ondersteunende, activerende begeleiding en zorg (B1-K1)
- Inventariseert ondersteuningsvragen van de cliënt (B1-K1-W1)
- Ondersteunt de cliënt bij de zelfzorg (B1-K1-W2)
-
Niet uitvoerbaar: Ondersteunt de cliënt bij wonen en huishouden (B1-K1-W3)
- Ondersteunt de cliënt bij participatie (B1-K1-W4)
-
Niet uitvoerbaar: Voert zorgtechnische handelingen uit (B1-K1-W5)
- Handelt in onvoorziene en/of crisissituaties (B1-K1-W6)
- Werkt samen en stemt de werkzaamheden af (B1-K1-W7)
- Evalueert de geboden ondersteuning en zorg (B1-K1-W8)
Werken aan kwaliteit en deskundigheid (B1-K2)
- Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling (B1-K2-W1)
- Werkt aan bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg (B1-K2-W2)
Bieden van ondersteuning op maat (P1-K1)
- Levert een bijdrage aan het opstellen en bijstellen van het ondersteuningsplan (P1-K1-W1)
- Ondersteunt en begeleidt een groep cliënten bij activiteiten (P1-K1-W2)
- Ondersteunt de cliënt bij het voeren van eigen regie (P1-K1-W3)
- Levert een bijdrage aan de begeleiding van nieuwe collega's, stagiaires en/of vrijwilligers (P1-K1-W4)
Equivalenten van deze opleiding
- Begeleider gehandicaptenzorg (25475)
- Begeleider specifieke doelgroepen (25476)
- Maatschappelijke Zorg (22195)
- Maatschappelijke Zorg (23181)
- Maatschappelijke Zorg (23312)
- Maatschappelijke Zorg (Medewerker maatschappelijke zorg) (92650)
- Maatschappelijke Zorg 4 (92660)
Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling (B1-K1)
- Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat (B1-K1-W1)
- Inventariseert behoeften en wensen van het kind (B1-K1-W2)
- Bereidt de uitvoering van activiteiten voor (B1-K1-W3)
- Creëert een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving (B1-K1-W4)
- Werkt samen met andere betrokkenen in de omgeving van het kind (B1-K1-W5)
- Volgt en stimuleert de ontwikkeling en leren van het kind (B1-K1-W6)
- Evalueert haar eigen werkzaamheden (B1-K1-W7)
Werken aan kwaliteit en deskundigheid (B1-K2)
- Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling (B1-K2-W1)
- Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg (B1-K2-W2)
Opvoeden en ontwikkelen van kinderen/jongeren (P2-K1)
- Communiceert met de ouders/vervangende opvoeders en deelt haar kennis en inzichten (P2-K1-W1)
- Stelt een (gespecialiseerd) activiteitenprogramma op (P2-K1-W2)
- Maakt een ontwikkelplan (P2-K1-W3)
- Voert het ontwikkelplan uit (P2-K1-W4)
- Biedt persoonlijke verzorging bij specifieke zorgbehoeftes (P2-K1-W5)
- Schept voorwaarden voor een hygiënische en gezonde omgeving (P2-K1-W6)
- Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte activiteiten aan (P2-K1-W7)
Organiseren van de werkzaamheden (P2-K2)
- Voert coördinerende taken uit (P2-K2-W1)
- Voert beleidsondersteunende taken uit (P2-K2-W2)
- Voert beheertaken uit (P2-K2-W3)
Equivalenten van deze opleiding
- Gespecialiseerd pedagogisch medewerker (25484)
- Pedagogisch werk (23241)
- Pedagogisch werk (23285)
- Pedagogisch Werk (22197)
- Pedagogisch Werk (23183)
- Pedagogisch Werk (Gespecialiseerd pedagogisch medewerker 4 kinderopvang) (92632)
- Pedagogisch Werk (Pedagogisch medewerker 4 jeugdzorg) (92631)
- Pedagogisch Werk 4 (92630)
- Zorg en welzijn (79140)
Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling (B1-K1)
- Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat (B1-K1-W1)
- Inventariseert behoeften en wensen van het kind (B1-K1-W2)
- Bereidt de uitvoering van activiteiten voor (B1-K1-W3)
- Creëert een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving (B1-K1-W4)
- Werkt samen met andere betrokkenen in de omgeving van het kind (B1-K1-W5)
- Volgt en stimuleert de ontwikkeling en leren van het kind (B1-K1-W6)
- Evalueert haar eigen werkzaamheden (B1-K1-W7)
Werken aan kwaliteit en deskundigheid (B1-K2)
- Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling (B1-K2-W1)
- Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg (B1-K2-W2)
Uitvoeren van leeractiviteiten in overleg met de leraar (P3-K1)
- Levert een bijdrage aan het ontwikkelen van een plan voor de begeleiding (P3-K1-W1)
- Bereidt de uitvoering van leeractiviteiten voor (P3-K1-W2)
- Voert leeractiviteiten uit (P3-K1-W3)
- Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte leeractiviteiten aan (P3-K1-W4)
- Biedt ondersteuning gericht op zelfredzaamheid (P3-K1-W5)
- Voert praktische werkzaamheden uit (P3-K1-W6)
Uitvoeren van taken rondom de lessen (P3-K2)
- Houdt toezicht en begeleidt buiten de lessen (P3-K2-W1)
- Organiseert (mede) organisatiebrede activiteiten (P3-K2-W2)
Equivalenten van deze opleiding
- Onderwijsassistent (22198)
- Onderwijsassistent (25485)
- Onderwijsassistent (93500)
- Onderwijsassistent (Onderwijsassistent PO/SO) (91361)
- Onderwijsassistent (Onderwijsassistent VO/Bve) (91362)
- Onderwijsassistent niveau 4 (91360)
- Pedagogisch werk (23241)
- Pedagogisch werk (23285)
- Pedagogisch Werk (23183)
- Pedagogisch Werk 4 (92630)
- Zorg en welzijn (79140)
Bieden van ondersteunende, activerende begeleiding en zorg (B1-K1)
- Inventariseert ondersteuningsvragen van de cliënt (B1-K1-W1)
- Ondersteunt de cliënt bij de zelfzorg (B1-K1-W2)
-
Niet uitvoerbaar: Ondersteunt de cliënt bij wonen en huishouden (B1-K1-W3)
- Ondersteunt de cliënt bij participatie (B1-K1-W4)
-
Niet uitvoerbaar: Voert zorgtechnische handelingen uit (B1-K1-W5)
- Handelt in onvoorziene en/of crisissituaties (B1-K1-W6)
- Werkt samen en stemt de werkzaamheden af (B1-K1-W7)
- Evalueert de geboden ondersteuning en zorg (B1-K1-W8)
Werken aan kwaliteit en deskundigheid (B1-K2)
- Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling (B1-K2-W1)
- Werkt aan bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg (B1-K2-W2)
Bieden en coördineren van ondersteuning op maat (P2-K1)
- Ontwikkelt en voert regie over het ondersteuningsplan (P2-K1-W1)
- Organiseert en coördineert activiteiten voor een groep cliënten (P2-K1-W2)
- Begeleidt de cliënt bij het voeren van eigen regie (P2-K1-W3)
- Ondersteunt de cliënt bij het behouden/opbouwen/versterken van het sociale netwerk (P2-K1-W4)
- Organiseert en coördineert organisatiegebonden taken (P2-K1-W5)
- Begeleidt (nieuwe) collega's, stagiaires en/of vrijwilligers (P2-K1-W6)
Equivalenten van deze opleiding
- Agogisch medewerker GGZ (25474)
- Maatschappelijke Zorg (22195)
- Maatschappelijke Zorg (23181)
- Maatschappelijke Zorg (23312)
- Maatschappelijke Zorg (Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen) (92662)
- Maatschappelijke Zorg 4 (92660)
- Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg (25477)
- Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen (25478)
- Thuisbegeleider (25479)
Stichting Bram Ridderkerk
- Naam Stichting Bram Ridderkerk
- Leerbedrijf ID 100053831
- KvK naam Stichting Bram Ridderkerk
- KvK nummer 55669603
Contactpersonen (2)
-
Jeanine van der Bunt Contactpersoon BPV, Praktijkopleider OnderwijsassistentRollen
Contactpersoon BPV, Praktijkopleider
OpleidingenOnderwijsassistent, Persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg, Begeleider maatschappelijke zorg, Gespecialiseerd pedagogisch medewerker
Persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg, Begeleider maatschappelijke zorg, Gespecialiseerd pedagogisch medewerker -
Marjon de Vries Praktijkopleider, Contactpersoon BPV Begeleider maatschappelijke zorgRollen
Praktijkopleider, Contactpersoon BPV
OpleidingenBegeleider maatschappelijke zorg, Gespecialiseerd pedagogisch medewerker, Onderwijsassistent, Persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg
Gespecialiseerd pedagogisch medewerker, Onderwijsassistent, Persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg