Gespecialiseerd pedagogisch medewerker

Driestroom Gezinshuis Romsicht

Gezinshuis Romsicht, gelieerd aan de Driestroom te Elst, biedt plaatst aan zeven kinderen tussen de 9 en 21 jaar, die niet meer thuis kunnen wonen. Ook hebben we één logeerplaats. De kinderen hebben bijkomende problematiek zoals autisme, hechtingsstoornis, ADHD etc. en/of een verstandelijke beperking. De student gaat begeleiding bieden aan de kinderen die in het gezinshuis verblijven. Denk hierbij aan de dagelijkse dingen die in het 'normale gezinsleven' ook terug komen: met elkaar eten, naar bed brengen, een spelletje spelen, wassen en huishouden. Ook is er tijd voor de student om samen met een kind, één op één, of in een groep, een activiteit te bedenken en uit te voeren, bijvoorbeeld samen voetballen, of samenwerken aan het eigen levensboek (ik-boek). Eens per twee maanden is er een MDO waarbij alle medewerkers, de gezinshuisouders en de behandelcoördinator aanwezig is. De student krijgt de mogelijkheid om hierbij aanwezig te zijn.

Naar wie zijn wij op zoek?

Studenten moeten stevig in hun schoenen staan om bij ons te komen leren. Het is fijn als ze zien wat er moet gebeuren en hierin initiatief durven te nemen. Je begrijpt dat je een voorbeeldfunctie hebt naar de kinderen toe.

Wat biedt het bedrijf?

Wij werken met gemotiveerde werknemers die open staan voor feedback en leermogelijkheden. De student wordt (tijdelijk) onderdeel van dit team. Wanneer het goed klikt en er vacatureruimte is, is er een mogelijkheid om als vrijwilliger betrokken te blijven bij het gezinshuis. De werktijden zijn veelal wanneer de kinderen thuis zijn, dus van ca. 14.00 uur tot 20.00 uur. Tevens verwachten wij dat de student minimaal één weekend per maand aanwezig kan zijn. Wij bieden betrokken begeleiders en bieden één keer per week een evaluatiemoment. Daarnaast verwachten wij dat ca. één keer per maand een reflectieverslag wordt geschreven. De student is nooit alleen op de locatie, er is altijd een medewerker op de locatie die kan ondersteunen wanneer dit nodig is.

Wat ga je leren?

  • Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling
  • B1-K1-W1 Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
  • B1-K1-W2 Inventariseert behoeften en wensen van het kind
  • B1-K1-W3 Bereidt de uitvoering van activiteiten voor
  • B1-K1-W4 Creëert een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving
  • B1-K1-W5 Werkt samen met andere betrokkenen in de omgeving van het kind
  • B1-K1-W6 Volgt en stimuleert de ontwikkeling en leren van het kind
  • B1-K1-W7 Evalueert haar eigen werkzaamheden
  • Werken aan kwaliteit en deskundigheid
  • B1-K2-W1 Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling
  • B1-K2-W2 Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg
  • Opvoeden en ontwikkelen van kinderen/jongeren
  • P2-K1-W1 Communiceert met de ouders/vervangende opvoeders en deelt haar kennis en inzichten
  • P2-K1-W2 Stelt een (gespecialiseerd) activiteitenprogramma op
  • P2-K1-W3 Maakt een ontwikkelplan
  • P2-K1-W4 Voert het ontwikkelplan uit
  • P2-K1-W5 Biedt persoonlijke verzorging bij specifieke zorgbehoeftes
  • P2-K1-W6 Schept voorwaarden voor een hygiënische en gezonde omgeving
  • P2-K1-W7 Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte activiteiten aan
  • Organiseren van de werkzaamheden
  • P2-K2-W1 Voert coördinerende taken uit
  • P2-K2-W2 Voert beleidsondersteunende taken uit
  • P2-K2-W3 Voert beheertaken uit

lees verder