Bakkerij Maassen BV
- Naam Bakkerij Maassen BV
- Leerbedrijf ID 100143855
- KvK naam Maassen Bakkerij B.V.
- KvK nummer 17172249
- KvK vestigingsnummer 000018114946
- Bedrijfsindeling Vervaardiging van brood en vers banketbakkerswerk
- Telefoon +31485451473
- Bedrijfsgrootte 2 tot en met 9 medewerkers
- Totale capaciteit 2
- Stage/bbl overeenkomsten 1
Organisatieprofiel
- Omschrijving Wij zijn een allereerst een familiebedrijf, een kleine ambachtelijke brood- en banketbakkerij met een gedreven en gezellig team. Onze bakkerij bestaat al sinds 1795 op dezelfde locatie en we hebben een aantal jaren geleden het Predicaat Hofleverancier mogen ontvangen waar we erg trots op zijn. We maken grootbrood, kleinbrood, zoetstuk, snacks en overige lekkernijen in onze broodbakkerij, daarnaast voornamelijk vlaaien en kleine gebakjes in onze banketbakkerij, maar ook fondanttaarten, fototaarten, themataarten en noem maar op. We proberen de klant vaak, waar mogelijk, tegemoet te komen in de vraag naar een bepaald product. In vergelijking tot vele bakkerijen zijn wij nog een echt ambachtelijk bedrijf waar heel veel handmatig wordt gedaan ten opzichte van machinaal werken. Wij werken natuurlijk gewoon met recepten, maar een recept biedt nog geen garantie op een goed product. Dus bijvoorbeeld met degen in de kuip kijken we naar het deeg; moet er nog wat extra water op, moeten we de temperatuur wat naar beneden of omhoog brengen, is het deeg volgens recept klaar qua draaitijd, is het dan ook echt klaar of moet het deeg toch nog even wat langer doorkneden voor een optimaal product? Vervolgens het rijzen; rijst het deeg volgens het recept, gaat het te snel of te langzaam? Moet de luchtvochtigheid wat worden aangepast? Ook het uitdraaien van het deeg; moet het deegstuk wat vaster, losser, langer of korter worden opgemaakt? De oven; de baktijd zit er op, maar is het product daadwerkelijk klaar of wordt het product nog beter als het nog iets langer blijft staan? Er zijn vele variabelen waar rekening mee gehouden moet worden om een optimaal product neer te zetten. Het bakkersvak is niet recht toe recht aan en dat maakt het interessant. Het werken met producten die onderhevig zijn aan weersomstandigheden, graan dat nooit precies hetzelfde is, etc. Altijd mooie uitdagingen! Daarnaast vinden wij het ook leuk om af en toe iets nieuws te kunnen bieden aan onze klanten. Een maandbrood, seizoensproduct, even experimenteren met overgebleven grondstoffen dat soms resulteert in niks en andere keren in een blijvertje. Lekker creatief zijn als de gevraagde productie achter de rug is. Wat ons typeert is onze mentaliteit. We zijn collegiaal, flexibel en sociaal naar elkaar toe en werkelijk alles is bespreekbaar op de werkvloer (privé en werk gerelateerd). We hebben veel voor elkaar over en daardoor heerst er een hele vriendschappelijke, open en relaxte werksfeer. Dagje vrij, dagje meer werken dan ingepland, dagje eerder naar huis, dagje langer door, allemaal geen probleem. Daarnaast zijn we ook een team dat houdt van aanpakken, doorzetten, niet zeuren maar gewoon doen. Indien het druk is even een tandje erbij en als het moet ook gewoon langer door. Een team is namelijk zo sterk als de zwakste schakel en dus gaan de schouders eronder en helpt iedereen elkaar waar de handjes op dat moment nodig zijn. Het winkelpersoneel staat dus ook gewoon op de brood- of banketafdeling waar nodig. Dit zorgt voor afwisseling, verbondenheid en dat maakt dit werk nou juist ook zo leuk. Wij zeggen altijd; als de brood- en banketafdeling geen goede producten maken, dan heeft het winkelpersoneel minder te verkopen omdat klanten weg blijven, maar werkt het winkelpersoneel niet naar behoren, dan hoeven de brood- en banketafdeling de producten niet te maken en valt het ook stil. Een bakkerij is een team en iedereen in dat team is even belangrijk en dient zijn/haar steentje bij te dragen!
- Informatie Leren & Werken Wij zijn al een erkend leerbedrijf sinds mijn ouders de bakkerij hadden en mijn vader leermeester was. Dit is inmiddels vele jaren geleden, maar studenten begeleiden en opleiden doen we nog steeds met veel plezier! Opleiden daarentegen doet iedereen binnen ons bedrijf, niet alleen degene met papieren. Iedereen werkt op zijn/haar manier en er is niet altijd één manier de juiste. Soms moet je van verschillende mensen hetzelfde leren om te kijken welke manier van leren voor jou het beste werkt. Er bestaat niet voor niets het spreekwoord 'Er zijn meerdere wegen naar Rome'. Je kunt ook met de ene persoon een betere klik hebben dan met de andere of de ene legt het op een manier uit die beter voor jou werkt. Het is een kwestie van praten, vragen stellen en samen zoeken naar wat het beste werkt. Vragende mensen zijn te helpen en niet alleen kijken maar ook doen, zeggen we altijd. Daarnaast stellen we het erg op prijs als een student enthousiast is over het vak, energiek overkomt en lekker in de flow mee gaat. Er is overigens wel een vast persoon om dingen mee te bespreken als dit aan de orde is, even inchecken, kijken hoe het gaat, hoe de zaken ervoor staan en wat er nog moet gebeuren. Leerlingen hebben altijd met veel plezier op de werkvloer gestaan, omdat we ze ook echt mee laten draaien in ons bedrijf. Zo hebben we in het verleden een student op de vloer gehad die noodgedwongen zijn stage moest afbreken bij een andere bakker en zijn stage bij ons kwam afronden. Deze student zat in het laatste jaar en dacht eigenlijk wel alles te weten wat hij moest weten om bakker te worden, maar was zijn enthousiasme voor het bakkersvak in zijn stage wel kwijt geraakt. Vol enthousiasme begonnen wij te werken met deze student omdat deze laatstejaars was en volgens eigen zeggen al veel kennis zou hebben van het vak, maar al snel volgde een teleurstelling. De student had nagenoeg geen basiskennis, had geleerd om recepten te lezen en uit te voeren, een oven te bedienen en dat was het. We hebben toen samen een goed gesprek gevoerd en de neuzen weer dezelfde richting ingezet. Uitkomst van het gesprek, beginnen bij het begin 1e jaar, de basisbeginselen van het vak, werken met de handen, voelen, kijken, proeven. Hierdoor bloeide de student op, kreeg het enthousiasme weer terug en aan het einde van de stageperiode kon de student zichzelf niet alleen bakker noemen, maar was deze ook echt bakker! Deze student gaf later ook aan; Ik heb bij mijn stages nooit van begin tot eind gewerkt met een product. Bij de vorige stageplaats had je één taak op één dag, dan was het alleen de degen draaien, alleen broden uitdraaien of alleen broden in en uit de oven halen. Je maakt dan niet het hele proces van het product mee en voelt daardoor minder betrokkenheid. Bij jullie begon ik bij het begin en als ik dan ergens onderweg een steekje had laten vallen, dan kon ik dat zelf zien (of een van de andere bakkers) gedurende het proces, doordat het product niet goed rees, niet goed op kleur kwam tijdens het bakken, etc.. Hierdoor werd je gedwongen een volgende keer beter en nauwkeuriger te werken omdat je wist dat het consequenties had voor het verdere verloop. Zo'n feedback krijgen vinden we super. Dat laat zien dat de student ook echt een groei heeft doorgemaakt, niet alleen qua kennis en kunnen, maar ook qua mentaliteit. Kwaliteiten van een goede bakker zijn namelijk niet alleen kennis en kunnen, maar voornamelijk betrokkenheid, passie en hart voor het vak. Als die drie kwaliteiten aanwezig zijn, dan motiveert dat om de kennis/theorie op te slaan en activeert dat het doorzettingsvermogen om de kennis om te zetten in kunnen, om het beste in jezelf naar boven te halen. Natuurlijk moet je ook wel gedrevenheid, kracht en snelheid bezitten om in een bedrijf te functioneren, want hoe langer het duurt om een product te vervaardigen hoe hoger de verkoopprijs moet zijn en die willen we graag zo laag mogelijk houden om te blijven concurreren met anderen.
- Informatie Student Wij werken met een kloksysteem. Dit betekent dat wanneer je binnenkomt, je jezelf om gaat kleden en vervolgens in klokt. Voor een pauze klok je uit en na je pauze klok je weer in. Einde werkdag? Dan klok je uit en ga je weer omkleden om naar huis te gaan. Zo is het altijd duidelijk welke uren je hebt gemaakt en heb je ook gelijk je registratie voor school paraat. Pauzes nemen zijn wij als team zelf niet zo goed in, omdat wij veelal werken met part-timers. Dit betekent NIET dat jij als student ook geen pauze moet nemen. Dus als de werkzaamheden het toelaten en je even aankondigt dat je wel een keer pauze wilt gaan houden, dan is dat altijd mogelijk en dat moet je ook zeker doen om goed door de dag heen te komen. Wij werken voornamelijk samen met het ROC Nijmegen en SUMMA college in Eindhoven, maar dat wil niet zeggen dat andere studenten niet welkom zijn. We hebben regelmatig snuffel stagiaires van het middelbaar onderwijs en vinden dat bijvoorbeeld ook erg leuk. De jeugd een kijkje geven in en enthousiasmeren voor ons mooie vak! Onze voorkeur gaat overigens wel uit naar een BOL-leerling brood- en banket, een BOL-leerling Brood en voor alleen banket mag het zowel BOL als BBL, omdat we dan echt tijd kunnen inplannen die dag voor de begeleiding van de student. Daarnaast stellen we het op prijs als opdrachten bij ons bekend zijn vóór de stageperiode. Dat we samen even door kunnen nemen wat er van de stageperiode verwacht wordt, wat eventuele sterke en zwakke punten zijn van de student, zodat we voornamelijk aan de zwakke punten in de stageperiode wat extra aandacht kunnen geven. Dingen die je in een vorige stage bijvoorbeeld nog lastig vond om te doen en waar je deze stageperiode beter in wilt worden. Geef ons ook aan hoe jij het beste/makkelijkste leert. Schrijf je graag dingen op zodat je het nog een keer na kan lezen of door kan nemen voordat je weer naar stage komt, vind je het fijner als dingen eerst een keer voorgedaan worden, maak je graag foto's voor de beeldvorming? Alles is bespreekbaar, maar als we het niet weten dan kunnen we daar ook geen rekening mee houden.