Onderwijsassistent

Daltonschool Nicolaas Onderwijsassistent die van aanpakken weet!

Als onderwijsassistent heb je een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen van 4 tot circa 12 jaar in het basisonderwijs. Wij leren je hoe je kinderen kan begeleiden en stimuleren in hun ontwikkeling en hoe je kinderen observeert en je eventuele problemen in kaart kunt brengen en bespreken. Op je stage assisteer je bij verschillende taken. Denk hierbij aan het voorbereiden van lesprogramma’s, het werken met groepjes kinderen, het organiseren van activiteiten en projecten én het uitvoeren van administratieve werkzaamheden. De leerkracht of docent is altijd eindverantwoordelijk.

Naar wie zijn wij op zoek?

Als onderwijsassistent moet je goed kunnen communiceren, zowel met leerkrachten als met leerlingen. Goede luistervaardigheden en de vaardigheid om goed te kunnen uitleggen zijn essentieel om een goede onderwijsassistent te worden. Een flinke dosis geduld is onmisbaar als onderwijsassistent. Je moet flexibel zijn in het omgaan met diverse leerbehoeften, en bereid zijn om herhaling en extra uitleg te bieden wanneer dat nodig is. Empathie is van onschatbare waarde in je rol als onderwijsassistent. Buiten de les ben je er ook, je luistert aandachtig en biedt hulp bij eventuele problemen. De onderwijsomgeving kan onvoorspelbaar zijn. Het is dus belangrijk dat je flexibel bent en snel kunt reageren op veranderende omstandigheden in de klas. Samenwerking met leerkrachten, collega-onderwijsassistenten en ander personeel is van groot belang. Sterke teamvaardigheden dragen bij aan een positieve en productieve leeromgeving.

Wat biedt het bedrijf?

Wij bieden een fijne leerplek met de allerleukste kinderen. Gezellige collega's die zich inzetten voor goed onderwijs. Werken volgens de Daltonprincipes waarbij groepoverstijgend werken bijna dagelijks aan de orde is. Vrijheid om in alle klassen een kijkje te nemen.

Wat ga je leren?

  • Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling
  • B1-K1-W1 Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
  • B1-K1-W2 Inventariseert behoeften en wensen van het kind
  • B1-K1-W3 Bereidt de uitvoering van activiteiten voor
  • B1-K1-W4 Creëert een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving
  • B1-K1-W5 Werkt samen met andere betrokkenen in de omgeving van het kind
  • B1-K1-W6 Volgt en stimuleert de ontwikkeling en leren van het kind
  • B1-K1-W7 Evalueert haar eigen werkzaamheden
  • Werken aan kwaliteit en deskundigheid
  • B1-K2-W1 Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling
  • B1-K2-W2 Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg
  • Uitvoeren van leeractiviteiten in overleg met de leraar
  • P3-K1-W1 Levert een bijdrage aan het ontwikkelen van een plan voor de begeleiding
  • P3-K1-W2 Bereidt de uitvoering van leeractiviteiten voor
  • P3-K1-W3 Voert leeractiviteiten uit
  • P3-K1-W4 Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte leeractiviteiten aan
  • P3-K1-W5 Biedt ondersteuning gericht op zelfredzaamheid
  • P3-K1-W6 Voert praktische werkzaamheden uit
  • Uitvoeren van taken rondom de lessen
  • P3-K2-W1 Houdt toezicht en begeleidt buiten de lessen
  • P3-K2-W2 Organiseert (mede) organisatiebrede activiteiten

lees verder